Pole Pole - Reisverslag uit Mtwara, Tanzania van Fleur Peerden - WaarBenJij.nu Pole Pole - Reisverslag uit Mtwara, Tanzania van Fleur Peerden - WaarBenJij.nu

Pole Pole

Door: Fleur Peerden

Blijf op de hoogte en volg Fleur

27 Maart 2018 | Tanzania, Mtwara

Mamboooo!

Ein-de-lijk een blog zeg! Ik had me nog zo voorgenomen om er direct aan te beginnen, maar helaas, het heeft even op zich moeten wachten! Pole pole zoals ze hier zeggen, langzaam aan! Dat had ik snel onder de knie in ieder geval.

Ik vind het leuk om wat te vertellen over mijn eerste maand Tanzania, jeetje wat is de tijd gevlogen!! Ik ben 18 februari in Dar es Salaam aangekomen om te starten aan het EEVT project in Mtwara, mogelijk gemaakt door VSO!

Laat ik beginnen bij het begin, DAR ES SALAAM; WAT EEN STAD!! Nederland is er niks bij, zo groot, zoveel chaos, dus ik was erg blij met Swedi! De taxi chauffeur van VSO die mij op kwam halen van het vliegveld. Ik had héél eerlijk gezegd, verwacht dat ik minstens een uur zou moeten wachten op het vliegveld voordat hij er zou zijn, aangezien ongeveer IEDEREEN me waarschuwde voor de 'Swahili time'. Maar nee, geen slechte ervaringen, dus ik ging er vol goede moed in :-). Ik heb de dagen in Dar doorgebracht in Kays Lodge en in het Country Office van VSO. Helaas weinig van Dar zelf gezien en meegemaakt, veel beveiliging vanwege onlangs slechte ervaringen met gekidnapte mzungu. (ik hoor je denken; wat is een Mzungu, nou dat ben jij en ik. Wij blanke zijn de Mzungus van Tanzania. Klinkt discriminerend misschien, maar zo voelt het niet en dat bedoelen ze er ook niet mee. Kleine kindjes op straat, zien je voorbij komen en rennen heel schattig achter je aan, al roepend: "Mzungu Mzungu")

Na drie dagen in Dar verbleven te hebben, ben ik met een erg luxe bus (voor Afrikaanse begrippen) naar Mtwara afgereisd. Ik was helemaal verbouwereerd door het landschap. ZO MOOI EN ZO GROEN! Ik wist van te voren niet goed wat ik bij het platteland en de kuststrook van Tanzania moest voorstellen. Tuurlijk had ik zo mijn ideeën, maar niet dit! Ik heb 8 uur lang uit het raam zitten kijken en 8 uur lang me volkomen vermaakt!

In Mtwara heb ik de eerste drie dagen in Tiffany Hotel mogen vertoeven, ook al zo'n 'niet Afrikaans' hotel. Veel te luxe naar mijn mening! Maar goed, als je er eenmaal zit hoor je mij natuurlijk niet klagen ;-) Ik moet zeggen, ik was na een week logeren in hotels en leven uit mijn backpack opzich wel klaar voor mijn eigen stekkie. Zo gezegd, zo gedaan; ik ben met Shabani, de lokale Bajaji driver naar 'Daves house' gegaan. Dave was op dat moment nog mijn huisgenoot. Echt een op en top survivor, komt oorspronkelijk uit de UK, is ergens in de 50 en werkt denk ik al zo'n 18 jaar in Afrika! Ik, als nieuwkomer, kon me geen betere huisgenoot bedenken dan Dave! Hij heeft me Mtwara laten zien, de plekjes waar ik boodschapjes kan doen, de waterpomp uitgelegd, de electriciteitskastjes uitgelegd, me gered van een hele grote duizend poot (dit was echt net een slang), gered van een (giftige) kikker in mijn kamer en echt nog veel meer! Echt mijn held! Maar goed, je voelt 'm al aankomen, helaas is Dave naar Lindi verhuisd vanwege VETA, hier geeft hij lessen houtbewerking aan de studenten. Momenteel ben ik alleen in het huis, maar gelukkig komt Marleen me over een weekje vergezellen!

Nu ik dit allemaal aan het schrijven ben merk ik dat ruim een maand niet schrijven inderdaad een slecht idee was! haha zoveel meegemaakt in de tussentijd, zoveel om op papier te zetten!! Natuurlijk wil ik jullie alle ins en outs vertellen over het project zelf. EEVT, dit staat voor Enhancing Employability through Vocational Training, met als main objective: improving the employability of young people in the regions of Mtwara and Lindi, with a focus on the growing demand for skilled labour in the gas industry and related services. VSO is in samenwerking met VETA dit EEVT project aangegaan. Ze zijn nu twee jaar bezig en hebben het verlengd met 1 jaar. December 2018 is de einddatum en hopen we, als VSO zijnde, het te kunnen overhevelen aan VETA zelf. Het is een ontzettend goed en waardevol project. Ik denk dat de afgelopen twee jaar al heel veel stappen in de goede richting gezet zijn.

Bij aankomst op de eerste dag heb ik dan eindelijk Nestory ontmoet, de projectmanager van EEVT. Ontzettend vriendelijke en leuke Tanzaniaan, waar ik het super mee kan vinden. (ook om gewoon gezellig een biertje mee te drinken!) De eerste 'kleine' wijziging kwam al snel langs varen, ik ben aangenomen als Industry Link Advisor maar ben uiteindelijk in het Kazi Connect Center als Career Service Advisor aan de slag gegaan. Ik vond het allemaal helemaal goed, flexibiliteit moet overigens op nummer 1 staan als je hier bent! Met twee grote Career Fairs op de planning binnen twee weken, met daarnaast de twee meest ervaren vaste collega's die aan hun eind van de periode zaten, stond er voor het Kazi Connect Team nog een leuke uitdaging te wachten. Al zoekenden ben ik overal in meegegaan en heb ik kennis gemaakt met het echte Tanzaniaanse 'werkleven'. Kort samengevat; ik ben een hele ervaring rijker! De productiviteit, efficiëntie en logica is soms ver te zoeken, maaaaaaaar het moet gezegd worden: T.I.A. (this is africa) alles komt goed, alles is mogelijk! En weet je; dat is ook echt zo! Alles komt op zijn pootjes terecht, of je nou hoog of laag springt! Heerlijk om je gewoon niet meer druk te maken over 'onnodige' zaken, toch? Alhoewel, soms is het nog de vraag vanuit ons, als Mzungu zijnde, of het inderdaad een onnodige zaak is.. maar dat ter zijde!

Twee weken geleden hebben we een super succesvolle Career Fair in Lindi neergezet, met daarop volgend die in Mtwara afgelopen week. Veel contact met de studenten gehad, ik denk dat ik zo ongeveer op IEDERE mobiele telefoon van de studenten sta met mijn rode bezwete hoofd. 'Selfie? Selfie? Selfie?' haha iedereen wilde op de foto met mij en Franciska. Ondanks dat hebben we gelukkig ook nog genoeg advies kunnen geven over de Soft skills die ze hard nodig zullen hebben tijdens hun internships en jobs in de toekomst.

Ik probeer in het Kazi Connect Center in Mtwara zoveel mogelijk sturing te geven aan mijn vaste lokale collega's. Bijvoorbeeld het werkprocess in acht nemen en hier iedere dag opvolging aan te geven. Ik werk nauw samen met Cylvia, een Tanzaniaanse collega in dienst voor VETA. Ik probeer haar klaar te stomen zodat zij uiteindelijk, eind 2018, helemaal zelfstandig, zonder VSO, kan opereren als Career Service Advisor! Een super leuke job waar ik de aankomende twee maanden met nog heel veel plezier aan meewerk!

Naast de lange dagen op kantoor heb ik gelukkig ook genoeg toffe uitstapjes op de planning staan. Aankomend weekend bijvoorbeeld, Eastern weekend waarbij we met 6 collegaatjes naar Mnazi Bay, Marinepark gaan. Genieten van het kampvuur, slapen on the beach, bbq erbij en een duik in de zee, oftewel helemaal TOP!

TO BE CONTINUED!!

p.s. op mijn Facebookpagina post ik zo nu en dan wat fotootjes, mocht je geïnteresseerd zijn :-)


  • 27 Maart 2018 - 21:00

    Marleen:

    Erg leuk en vermakelijk om te lezen Fleurtje!! Tot gauw! Liefsss

  • 27 Maart 2018 - 21:06

    Wim Breugem:

    Wat leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt Fleur! Geniet van deze prachtige ervaring!

  • 27 Maart 2018 - 21:08

    Ingrid:

    Wauw Fleur wat een fantastische ervaring. Geniet er ten volle van en laat ons lekker meegenieten. Gaaf om mee te lezen met je Afrikaans avontuur!!

  • 27 Maart 2018 - 21:30

    Maud:

    Hey Fleur, wat heerlijk om je ervaringen te lezen. Veel plezier en succes. Ik kijk uit naar je volgende verslag.

  • 27 Maart 2018 - 21:29

    Maud:

    Hey Fleur, wat heerlijk om je ervaringen te lezen. Veel plezier en succes. Ik kijk uit naar je volgende verslag.

  • 27 Maart 2018 - 22:10

    Jet:

    gezellig geschreven en goed te horen dat je het naar je zin hebt.. natuurlijk wist is dat al van Ralph maar fijn het zo te lezen...Succes verder...

  • 27 Maart 2018 - 23:47

    Kaatje:

    He sis! Super leuk om je hele verhaal te lezen

  • 28 Maart 2018 - 08:09

    Anita:

    Heerlijk om te lezen!!! Ik zie, voel en ruik het weer helemaal voor me en waan me weer even in Afrika. Zo gaaf dat je dit bent gaan doen, die ervaringen vergeet je nooit meer. Geniet van elk moment daar en deel het met ons, vinden wij namelijk erg leuk

  • 28 Maart 2018 - 08:35

    Sanne Van Boekel :

    Haii Fleur, helemaal fantastisch!! Wat een geweldige ervaring. Geniet van elk moment!

  • 28 Maart 2018 - 13:05

    Odette:

    Wauw, kei leuk Fleur! Fijn om te lezen dat je zo geniet en zoveel beleeft. Wees voorzichtig en nog veel plezier!

  • 28 Maart 2018 - 14:37

    Madelon:

    Super fleur, geniet ervan!

  • 28 Maart 2018 - 16:26

    Anne:

    Wat leuk om te lezen Fleur. En wat schrijf je het ook leuk. Wat mij betreft mag je wel wat vaker (als je tijd hebt) zn leuk verslag online zetten! Veel plezier en succes daar. Xxx Anne

  • 29 Maart 2018 - 11:49

    Klaartje:

    Fleur, wat leuk zeg! Lekker genieten!

  • 29 Maart 2018 - 20:03

    Lou:

    Hoi Fleur
    Leuk om allemaal te lezen, deels on gemerkt in het Engels.
    Nu niet te lang wachten met de volgende editie !!
    Ook op deze blog kun je fotos plaatsen voor degene die geen
    Facebook hebben (en dat zijn er steeds meer....)
    Groetjes
    XXX Pappa

  • 30 Maart 2018 - 01:20

    Noek:

    Super leuk om te lezen! Goed bezig zussie!!
    Haha heel fijn dat de busreizen daar vooral mooi zijn;-)
    Mooi om te lezen dat alles op z'n pootjes terecht komt, zo is het maar net!
    Geniet van je avontuur!! Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Mtwara

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

03 Mei 2018

Karibu Africa

27 Maart 2018

Pole Pole
Fleur

Actief sinds 27 Maart 2018
Verslag gelezen: 654
Totaal aantal bezoekers 4210

Voorgaande reizen:

27 Maart 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

Landen bezocht: